Trivselregler

För att ge barnen en trygg och skyddad atomosfär ber vi föräldrar och andra besökare att följa våra ordningsregler.

Öppetider
Grindstugans förskola är vanligtvis öppen 7-17.00. De dagar förskolan är stängd eller har förkortad öppentid meddelas detta i god tid.

Tillträde till förskolan
Föräldrar, syskon och mor-och farföräldrar är alltid välkomna till förskolan.

Vid inskolning följer man uppgjort schema och närvarar i den omfattning som bestäms i samråd med pedagogerna innan besöket. Av säkerhetsskäl ber vi att stänga alla grindar och dörrar ordentligt och att inte ställa barnvagnar framför dörrar och utrymningsvägar.

Rökförbud i hela förskolans område, både inom- och utomhus är en rökfri zon.

Andra besökare än föräldrar till barnen ska personalen ha vetskap om. Tag alltid kontakt med personalen när du lämnar och hämtar.

Djur
På grund av allergier eller barns olika vana vid djur ska dessa inte vistas inom förskolans område.

Lämna och hämta barn
Vid hämtning och lämning av barnen tas alltid kontakt med personalen. Håll överenskomna tider för hämtning och lämning och informera i tid vid eventuella ändringar.
Om någon annan än barnets föräldrar lämnar/hämtar ska detta meddelas i förväg och pedagogerna ska gärna vara presenterade för personen i fråga.

Tala om för barnet att du går vid lämningen. Om barnet är ledset, ring gärna och hör hur det har gått.

Ta upp problem och funderingar direkt med personalen.

Leksaker
Grindstugan är utrustad med en mångfald av material och leksaker som allt är säkerhetskontrollerat. Om inte pedagogerna har efterfrågat något material eller några leksaker hemifrån ber vi er att lämna sådant hemma.

Vid sjukdom eller annan frånvaro
Meddela förskolan om barnet inte kommer på grund av sjukdom eller något annat. Vi ber alla vänligen men bestämt att hålla sina barn hemma från förskolan vid sjukdom och vid försämrat allmäntillstånd. Tag hänsyn till andra barn i gruppen genom att inte bidra till smitta barnen emellan. Om förskolans pedagoger ringer under dagen och ber er hämta barnet pga av sjukdom ber vi er att göra detta så snart som möjligt.

Efter sjukdom ska barnet vara så pass utvilat att det kan vara ute och orka med en dag på förskolan. En feberfri dag hemma gör att barnet återhämtar sig bättre och inte blir sjuk lika fort igen.
Meddela förskolan senast 15.30 dagen innan barnet kommer tillbaka för att få information om hur kommande dag är planerad.

Beakta barnens/familjernas integritet
Förskolan står under sträng sekretess och vi ber även alla föräldrar och andra besökare att respektera varje individ och se all information runt barnen och deras familjer som personliga och privata.

Fotografering och filming
Ingen fotografering eller filmning är tillåten av andra än Grindstugans personal eller av dem tillfrågade personer pga av det integritetskrav och sekretesskrav som råder. Särskilda tillställningar tex lucia och gemensamma fester är undantagna och då meddelas detta av förskolans ledning.

Information
Ta del av den information som förskolan ger, både i form av anslag och av gemensamma utskick via hemsidan. Om ytterligare information än den som ges önskas ber vi er ta direkt kontakt med pedagogerna eller förskolechefen. Närvara vid föräldramöten och utnyttja gärna de former för inflytande och delaktighet som erbjuds. Be om extra samtal utöver utvecklingssamtalen om det finns behov för detta.