Inskolning

Första inskolningsdagen känns alltid lite "pirrig" för dig och barnet. Barnet kommer kanske att hålla sig nära Dig, gömma sig bakom din rygg. Bli inte orolig om ditt barn verkar blygt och avvaktande. Det är normalt, så småningom brukar barnets nyfikenhet ta överhand och det går för att bekanta sig med någon av alla saker som finns eller för att titta på de andra barnen. När barnet börjar gå ut på egen hand är det viktigt att du sitter kvar på Din plats så att barnet kan se dig och gå tillbaka till dig. Barnet kommer också att hela tiden hålla ett öga på Dig. Om du börjar röra på dig så kommer barnet snabbt att söka sig tillbaka till Dig. Sitter Du still kommer barnet snart att söka sig ut på längre upptäcktsfärder.

Det ska vara korta inskolningspass, 1 timme första veckan och 2 timmar till att starta med andra veckan, tiden byggs sedan på successivt. Det är för att barnet inte ska tröttna och för att tiden ska vara så rolig som möjligt. Det är bra om barnet inte vill gå hem för då längtar de tillbaka.
Genom att personalen gradvis bygger upp en kontakt med barnet så kommer barnet snabbare ge sig ut från Din trygga famn och bli allt mer bekant med personal och den nya miljön. Nu är det dags att lämna barnet, till en början en kortare stund och sedan allt längre perioder. Det kan bli svårt. Även om barnet verkar trivas och inte bry sig om Dig där Du sitter kanske barnet ändå reagerar när Du lämnar rummet till exempel genom att gråta. Det hjälper oftast inte att stanna kvar och försöka igen, barnet blir antagligen ledsen igen. Det är bättre att gå så får personalen ta hand om barnet och tröst det. På det sättet får barnet känna att det är tillåtet att vara både arg och ledsen och att personalen är till för att hjälpa till.

För att de här "skilsmässorna" ska fungera måste Du som förälder ha förtroende att lämna över Ditt barn till personalen. Annars kan det bli en dragkamp som blir jobbig för alla parter. Försök inte att smyga ut vid lämningen när Du tror att ditt barn inte ser. Nästa dag kanske du istället blir satt under hård bevakning från barnets sida.
Ring gärna förskolan om Du känner dig orolig. Vi kontaktar Dig om barnet inte går att trösta. Vi strävar efter att Ni och barnet blir trygga hos oss och att lämningarna känns bra.
Barnet vet att Du kommer och hämtar det, så småningom går det lättare att skiljas från varandra.
Att skiljas från mamma och pappa kan vara ett stöd i barnets försök att bli en egen liten person.